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Dissertações |
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RAYANE LARISSA SANTOS DE ARAÚJO MONTEIRO
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(VERSUS POTIGUAR: CONTRIBUIÇÕES PARA A FORMAÇÃO EM SAÚDE NO RN)
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Orientador : ROSANA LUCIA ALVES DE VILLAR
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MEMBROS DA BANCA :
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ROSANA LUCIA ALVES DE VILLAR
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CIPRIANO MAIA DE VASCONCELOS
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SHEILA SAINT CLAIR DA SILVA TEODOSIO
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MAURA VANESSA SILVA SOBREIRA
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Data: 30/06/2023
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IA promulgação da constituição de 1988 traz profundas mudanças para as áreas da saúde e educação, alicerçada no conceito ampliado de saúde e aponta para o Sistema Único de Saúde (SUS) a atribuição do ordenamento da formação dos profissionais da área. Em 2003, a partir da criação da Secretaria de Gestão do Trabalho da Educação na Saúde (SGTES) foi um marco para o desenvolvimento de estratégias e projetos relacionado a formação e desenvolvimento dos trabalhadores, dentre eles o Projeto Vivências e Estágios na Realidade do Sistema Único de Saúde - VER-SUS/Brasil. No Rio Grande do Norte, foi desenvolvido e coordenado pela Secretaria de Estado da Saúde Pública a primeira edição do VERSUS Potiguar, com o propósito de contribuir com a formação de futuros trabalhadores da área da saúde. A vivência aconteceu de 3 a 11 de junho de 2022, simultaneamente em três Regiões de Saúde do estado, sob articulação das Comissões Regionais de Integração Ensino e Serviço e Instituições de Ensino Superior. Diante do caráter inovador da iniciativa, este trabalho busca contribuir com a avaliação institucional do projeto. O estudo visa avaliar as contribuições do VERSUS Potiguar para a formação em saúde no estado do Rio Grande do Norte. Trata-se de um estudo exploratório com abordagem qualitativa. A pesquisa é desenvolvida com docentes, ligados a Instituições de Ensino parceiras, facilitadores, comissão organizadora e estudantes participantes do VERSUS Potiguar. A coleta de dados foi feita entre junho de 2022 e abril de 2023. Os dados quantitativos e de caracterização dos participantes foram extraídos do banco de dados do sistema de seleção da Secretaria de Saúde, utilizado para inscrição dos estudantes. Os dados qualitativos foram coletados por meio de formulário eletrônico e matriz de consolidação utilizada em oficina de trabalho. Os dados quantitativos foram analisados com o auxílio da ferramenta google planilhas e para os dados qualitativos será feita análise de conteúdo de Bardin. O VERSUS Potiguar, mostrou-se uma estratégia singular no que tange a discussão sobre a formação para o trabalho em saúde, através da imersão vivenciada pelos estudantes na realidade do SUS. O relato e as manifestações dos participantes ao longo de toda vivência evidenciam o potencial de provocar desdobramentos na formação acadêmica e na futura atuação destes.
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The enactment of the 1988 constitution brings profound changes to the areas of health and education, based on the expanded concept of health and points to the Unified Health System (SUS) as the attribution of organizing the training of professionals in the area. In 2003, the creation of the Health Education Work Management Secretariat (SGTES) was a milestone for the development of strategies and projects related to the training and development of workers, among them the Project Experiences and Internships in the Reality of the Single System of Health - VER-SUS/Brazil. In Rio Grande do Norte, the first edition of VERSUS Potiguar was developed and coordinated by the State Secretariat for Public Health, with the aim of contributing to the training of future health workers. The experience took place from June 3 to 11, 2022, simultaneously in three Health Regions of the state, under the articulation of the Regional Commissions for Integration of Teaching and Service and Higher Education Institutions. Given the innovative character of the initiative, this work seeks to contribute to the institutional evaluation of the project. The study aims to evaluate the contributions of VERSUS Potiguar to health training in the state of Rio Grande do Norte. This is an exploratory study with a qualitative approach. The research is carried out with teachers, linked to partner Education Institutions, facilitators, organizing committee and students participating in VERSUS Potiguar. Data collection was carried out between June 2022 and April 2023. Quantitative data and characterization of the participants were extracted from the database of the selection system of the Health Secretariat, used for enrollment of students. Qualitative data were collected using an electronic form and a consolidation matrix used in a workshop. Quantitative data were analyzed with the aid of the google spreadsheets tool and for the qualitative data Bardin's content analysis will be performed. VERSUS Potiguar proved to be a unique strategy regarding the discussion on training for work in health, through the immersion experienced by students in the reality of the SUS. The report and manifestations of the participants throughout their experience show the potential to cause consequences in their academic training and in their future performance.
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ANA CARLA MACEDO DO NASCIMENTO
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GESTÃO DA EDUCAÇÃO NA SAÚDE NO RIO GRANDE DO NORTE SEGUNDO A AGENDA DA COMISSÃO INTERGESTORES BIPARTITE (2018-2021)
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Orientador : FLAVIA CHRISTIANE DE AZEVEDO MACHADO
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MEMBROS DA BANCA :
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FLAVIA CHRISTIANE DE AZEVEDO MACHADO
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MARIA JALILA VIEIRA DE FIGUEIREDO LEITE
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MATEUS ESTEVAM MEDEIROS COSTA
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Data: 07/07/2023
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A Educação Permanente em Saúde é uma questão importante em prol do reconhecimento e construção de respostas às necessidades e demandas da população. Assim, objetivou-se discutir a contribuição da Comissão Intergestores Bipartite/RN(CIB/RN) para a implementação da política de educação permanente em saúde tendo por referências analíticas a agenda do Ministério da Saúde, portarias e documentos produzidos sobre a Educação Permanente em Saúde (EPS) na CIB/RN. Para tanto, conduziu-se estudo descritivo, exploratório por meio da análise documental de atas e deliberações da CIB/RN. Os dados captados nos documentos foram organizados em planilha de Excel®, versão 2008, permitindo a identificação de temas discutidos e deliberados na comissão no período de 2018 a 2021. A observação da planilha e, consequente análise, permitiu identificar semelhança de conteúdo e, por conseguinte, mapear categorias de análise. Pela análise de conteúdo identificou-se a agenda de discussões da CIB RN quanto ao objeto da saúde, planejamento, projetos de investimento, gestão da educação em saúde e as ações de educação permanente. Houve uma prevalência nas deliberações de temas relacionados à infraestrutura e construção para a saúde e nas atas predominou o tema da qualificação e capacitação dos trabalhadores, gestores, e representantes do controle social e normativas para o desenvolvimento da Política de Educação Permanente em Saúde (PEPS) no estado. A CIB/RN tem atuado na formulação de políticas públicas consistindo em espaço decisório de temas estratégicos para a política de educação permanente em saúde, dialogando com a agenda do Ministério da Saúde, portarias e documentos produzidos sobre a EPS, de modo a promover a saúde da população consonante aos princípios do Sistema Único de Saúde (SUS).
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Permanent Health Education is an important issue in favor of recognizing and building responses to the needs and demands of the population. Thus, the objective was to discuss the contribution of the Bipartite Intermanagement Commission/RN (CIB/RN) for the implementation of the policy of permanent education in health, having as analytical references the agenda of the Ministry of Health, ordinances and documents produced on Permanent Education in Health (EPS) at CIB/RN. To this end, a descriptive, exploratory study was conducted through document analysis of the minutes and deliberations of the CIB/RN. The data captured in the documents were organized in an Excel® spreadsheet, version 2008, allowing the identification of themes discussed and deliberated in the committee in the period from 2018 to 2021. therefore, map categories of analysis. Through content analysis, the CIB RN discussion agenda was identified regarding the object of health, planning, investment projects, management of health education and permanent education actions. There was a prevalence in the deliberations of themes related to infrastructure and construction for health and in the minutes the theme of qualification and training of workers, managers, and representatives of social control and regulations for the development of the Policy of Permanent Education in Health (PEPS) predominated. in the state. The CIB/RN has acted in the formulation of public policies consisting of a decision-making space for strategic themes for the policy of permanent education in health, dialoguing with the agenda of the Ministry of Health, ordinances and documents produced on EPS, to promote health of the population in line with the principles of the Unified Health System (SUS).
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ALDENIRA JOACLA CAETANO DA SILVA
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Educação na saúde: Curso sobre o pré-natal do homem para profissionais da saúde na atenção básica
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Orientador : CAROLINE EVELIN NASCIMENTO KLUCZYNIK
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MEMBROS DA BANCA :
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CAROLINE EVELIN NASCIMENTO KLUCZYNIK
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SHEILA SAINT CLAIR DA SILVA TEODOSIO
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DANDARA NAYARA AZEVEDO DANTAS
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ANNE KAROLINE CANDIDO ARAUJO
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Data: 11/07/2023
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A Educação na Saúde contempla a aprendizagem significativa, problematizadora e propõe estratégias para construção coletiva do conhecimento. Dentro dessa grande área, tem-se a Educação Permanente em Saúde, a qual desenvolve práticas educativas com foco na resolução de problemas concretos e em equipe busca alternativas de transformação do processo de trabalho para o alcance de resultados mais efetivos e eficazes. Na presente dissertação buscou-se aprofundar a respeito da ausência do pré-natal do homem, e as possíveis estratégias a serem implementadas com os profissionais de saúde, para favorecer a participação do companheiro. O objetivo do estudo foi construir uma proposta de curso de capacitação sobre o pré-natal do homem para profissionais da saúde nas Unidades Básicas de um município no interior do Rio Grande do Norte. Trata-se de um estudo metodológico, realizado em duas etapas, desenvolvido conforme os fundamentos éticos das Resoluções nº 466/2012 e aprovado eticamente pelo número de parecer 5.463.151. A primeira etapa, realizada em agosto de 2023, ocorreu por meio de estudo descritivo-exploratório de abordagem qualitativa, no município de Riachuelo, no Rio Grande do Norte, foram entrevistados 13 gestantes, 13 pais e 23 profissionais de saúde, sendo quatro enfermeiros, dois médicos, seis técnicos de enfermagem e onze agentes comunitários de saúde. Por meio da análise de conteúdo emergiram os seguintes eixos temáticos conexos à percepção dos participantes em relação ao pré-natal do homem: importância da presença do homem/pai na consulta pré-natal; dificuldades para a participação do homem/pai na consulta pré-natal; utilização da educação em saúde para facilitar a participação do pai/homem no pré-natal; capacitação profissional para implantação com qualidade do pré-natal do homem. Diante das percepções e necessidades indicadas pelos participantes sobre o pré-natal do homem, juntamente com as normativas do Ministério da Saúde, seguiu-se para a segunda etapa, na qual se construiu uma proposta de curso visando atender a demanda de Educação Permanente identificada. O curso aborda conteúdos e utiliza práticas educativas com foco na resolução do problema, por meio de discussões e desenvolvimento de habilidades em equipe. De modo que o conhecimento construído em coletivo, seja aplicado na prática e colabore para a transformação do processo de trabalho, a fim de alcançar resultados mais efetivos e eficazes na assistência humanizada e de qualidade ao homem no pré-natal.
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Health Education contemplates meaningful, problematizing learning and proposes strategies for the collective construction of knowledge. Among this large area, there is Permanent Education in Health, which develops educational practices focused on solving concrete problems, and as a team seeks alternatives for transforming the work process to achieve more effective and efficient results. In the present dissertation, we sought to deepen about the absence of prenatal care for men, and the possible strategies to be implemented with health professionals, to favor the participation of the partner. The objective of the study was to build a proposal for a training course on men's prenatal care for health professionals in the Basic Units of a municipality in the interior of Rio Grande do Norte. This is a methodological study, carried out in two stages. Developed respecting the ethical foundations of Resolutions nº 466/2012 and ethically approved by opinion number 5,463,151. The first stage, carried out in August 2023, took place through a descriptive-exploratory study with a qualitative approach, in the municipality of Riachuelo, in Rio Grande do Norte, 13 pregnant women, 13 parents and 23 health professionals were interviewed, four nurses, two physicians, six nursing technicians and 11 community health agents. Through content analysis, the following thematic axes related to the perception of the participants in relation to prenatal care for men emerged: Importance of the presence of the man/father in the prenatal consultation; Difficulties for the participation of the man/father in the prenatal consultation; Use of health education to facilitate the father/man's participation in prenatal care; Professional training for the implementation of quality prenatal care for men. In view of the perceptions and needs indicated by the participants regarding men's prenatal care, together with the regulations of the Ministry of Health, the second stage was followed, in which a proposal for a course was built to meet the identified demand for Permanent Education. The course addresses content and uses educational practices focused on solving the problem, through discussions and development of team skills. So that the collectively built knowledge is applied in practice and collaborates for the transformation of the work process, in order to achieve more effective and efficient results in humanized and quality assistance to men in prenatal care.
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INGRID BEATRIZ DA SILVA
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SAÚDE DO TRABALHADOR DO SISTEMA ÚNICO DE SAÚDE DURANTE E DEPOIS DA PANDEMIA DA COVID-19: A PERSPECTIVA DE NÚCLEOS GESTORES
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Orientador : MARIA APARECIDA DIAS
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MEMBROS DA BANCA :
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MARIA APARECIDA DIAS
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JANETE LIMA DE CASTRO
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PAULO MOREIRA SILVA DANTAS
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PATRICIA FERRAS ARAUJO DA SILVA
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Data: 01/08/2023
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A realidade do trabalho evidencia uma transformação recente através da modernização rápida no mundo do trabalho. O contexto pandêmico devido a Covid-19, causada pelo Novo Coronavírus (Sars-Cov-2), potencializa estas mudanças, afetando diretamente os processos de trabalho em saúde, e, consequentemente, a saúde do trabalhador. Esta pesquisa apresenta como objetivo geral "Analisar a Saúde do Trabalhador do Sistema Único de Saúde durante e depois da pandemia da Covid-19 na perspectiva dos núcleos gestores da Saúde do Trabalhador na esfera municipal e estadual do Rio Grande do Norte." Para tanto, foi desenvolvido um estudo observacional e descritivo, com abordagem qualitativa, no tipo estudo de caso. O estudo foi realizado na Secretaria Municipal de Saúde de Natal e na Secretaria de Estado da Saúde Pública do Rio Grande do Norte, ambas localizadas na cidade de Natal, capital do Estado do Rio Grande do Norte, nordeste do Brasil, tendo como sujeitos participantes os profissionais que compõem os núcleos gestores do campo da saúde do trabalhador em ambas as secretarias. O instrumento utilizado para coleta de dados foi entrevista semiestruturada individual e os dados obtidos foram analisados por meio da técnica de Análise de Conteúdo. As narrativas foram categorizadas em seis núcleos de sentido, os quais trataram sobre: 1. As potencialidades despontadas pela e durante a pandemia da Covid-19; 2. As estratégias utilizadas em saúde do trabalhador durante a crise sanitária da Covid-19; 3. Os desafios vivenciados no campo da saúde ocupacional frente à crise mundial da Covid-19; 4. Pós-pandemia e seus desdobramentos, considerando a perspectiva do trabalho remoto; 5. As principais necessidades do campo da saúde do trabalhador norte-rio-grandense; e 6. A(s) política(s) em saúde do trabalhador. A análise dos discursos trouxe destaque para a utilização de EPIs e sua relação com os processos de Educação Permanente, como uma potencialidade e os projetos respaldados no autocuidado do trabalhador, como estratégia importante. O desconhecimento em relação à Covid-19 foi destacado como um grande desafio e a organização e gestão do teletrabalho foi apontado como destaque ao se referir sobre desdobramentos pós-pandemia. Uma necessidade emergente apontada para o campo da Saúde do Trabalhador no RN é o fortalecimento da saúde mental no trabalho. Sobre a Política de Saúde do Trabalhador destaca-se que ela é vista como uma iniciativa relevante para garantir a saúde dos trabalhadores, entretanto, há uma percepção de que a política ainda não é plenamente executada na prática, principalmente devido a entraves burocráticos e orçamentários. Destaca-se que o estudo foi realizado nas esferas municipal e estadual e apresentam resultados convergentes. Espera-se com os resultados deste estudo promovam um conhecimento ampliado a respeito do campo da Saúde do Trabalhador, em especial no contexto pós pandêmico.
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The reality of work shows a recent transformation through rapid modernization in the world of work. The pandemic context due to Covid-19, caused by the New Coronavirus (Sars-Cov-2), enhances these changes, directly affecting the work processes in health, and, consequently, the health of the worker. This research has as its general objective "Analyzing Occupational Health in the Unified Health System during and after the Covid-19 pandemic from the perspective of Occupational Health management centers at the municipal and state levels of Rio Grande do Norte." For that, an observational and descriptive study was developed, with a qualitative approach, in the case study type. The study was carried out at the Municipal Health Department of Natal and at the State Department of Public Health of Rio Grande do Norte, both located in the city of Natal, capital of the State of Rio Grande do Norte, northeastern Brazil, with the participating subjects being the professionals who make up the management centers in the field of workers' health in both secretariats. The instrument used for data collection was an individual semi-structured interview and the data obtained were analyzed using the Content Analysis technique. The narratives were categorized into six core meanings, which dealt with: 1. The potentialities that emerged from and during the Covid-19 pandemic; 2. Strategies used in workers' health during the Covid-19 health crisis; 3. The challenges experienced in the field of occupational health in the face of the Covid-19 global crisis; 4. Post-pandemic and its consequences, considering the perspective of remote work; 5. The main needs of the worker's health in the north of Rio Grande do Sul; and 6. Worker's health policy(ies). The analysis of the speeches highlighted the use of PPE and its relationship with the Permanent Education processes, as a potentiality and the projects supported by the worker's self-care, as an important strategy. Lack of knowledge regarding Covid-19 was highlighted as a major challenge and the organization and management of telework was highlighted when referring to post-pandemic developments. An emerging need pointed out for the field of Occupational Health in RN is the strengthening of mental health at work. Regarding the Occupational Health Policy, it is highlighted that it is seen as a relevant initiative to guarantee the health of workers, however, there is a perception that the policy is not yet fully implemented in practice, mainly due to bureaucratic and budgetary obstacles. It is noteworthy that the study was carried out at the municipal and state levels and presented converging results. It is hoped that the results of this study will promote an expanded knowledge about the field of Occupational Health, especially in the post-pandemic context.
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KEILA REGINA DE OLIVEIRA
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COMPETÊNCIAS GERENCIAIS E CAPACITAÇÃO DE GESTORES: UM ESTUDO NO HOSPITAL REGIONAL DE MATO GROSSO DO SUL
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Orientador : MARIA TERESA PIRES COSTA
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MEMBROS DA BANCA :
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MARIA TERESA PIRES COSTA
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DYEGO LEANDRO BEZERRA DE SOUZA
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ANTONIO ALVES FILHO
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ELIANE BORGES DE ALMEIDA
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Data: 15/08/2023
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O estudo teve como objetivo analisar se as capacitações ofertadas aos gestores hospitalares dos anos de 2017 as 2022, foram adequadas ao desenvolvimento das competências gerenciais dos gestores do Hospital Regional de Mato Grosso do Sul, identificamos as competências estabelecidas e o desenvolvimento necessário para reduzir o gap e melhorar a qualidade da assistência prestada. Para atingir esse objetivo, a pesquisa adotou uma metodologia aplicada com abordagem dedutiva e exploratória para atingir os objetivos específicos, utilizando pesquisa documental como método de coleta de dados. O lócus do estudo é o Hospital Regional de Mato Grosso do Sul, que atende pacientes regulados para Média e Alta complexidade na Rede de Atenção à Saúde e é gerenciado pelo Estado, mas faz parte da rede regionalizada e hierarquizada na Secretaria Municipal de Saúde de Campo Grande, sendo classificado como de grande porte, com 2.266 trabalhadores em seu quadro, sendo 1.713 servidores efetivos, 535 trabalhadores com vínculo temporário e 18 cargos comissionados. Além disso, identificamos que 100% dos cargos de gestores são ocupados por servidores de carreira. Para mensurar a necessidade de desenvolvimento dos profissionais do hospital, visando melhorar a qualidade da assistência prestada à população a análise do Programa de Gestão por competência. Os resultados da pesquisa irão contribuir para que o Hospital Regional de Mato Grosso do Sul atualize sua política e contribua para o desenvolvimento de seus gestores, melhorando seu desempenho. Além disso, o estudo poderá servir como referência para a definição de competências para gestores hospitalares, permitindo que o modelo de gestão por competência alcance resultados diferenciados nas organizações que o implantarem.
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This study aimed to analyze whether the training offered between 2017 and 2022 was suitable for the development of managerial competencies among the managers of the Regional Hospital of Mato Grosso do Sul. We identified the established competencies and the necessary development to reduce the gap and improve the quality of care provided. To achieve this objective, the research adopted an applied methodology with a deductive and exploratory approach to meet specific purpose. Documentary research was used as the data collection method. The locus of the study is the Regional Hospital of Mato Grosso do Sul, which serves patients referred for medium and high complexity care in the Health Care Network. It is managed by the State but is part of the regionalized and hierarchical network of the Municipal Health Department of Campo Grande and its microregion of health. The hospital is classified as a large-sized facility, with 2,266 employees, including 1,713 permanent civil servants, 535 temporary workers, and 18 commissioned positions. Additionally, we identified that 100% of managerial positions are occupied by career civil servants. To assess the development needs of professionals and managers in the hospital, with the aim of improving the quality of care provided to the population, we found that the Competency Management Program is used to try to train and develop the necessary competencies to reduce the gap between institutional and individual competencies, leading to better performance among all professionals, whether managers or workers. The research findings will contribute to the Regional Hospital of Mato Grosso do Sul updating its people development policy to align it with the necessary competencies for satisfactory performance. Another positive aspect of the study is its potential to serve as a reference for defining competencies for hospital managers, enabling the competency management model to achieve differentiated results in organizations that implement it.
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ROSANE DE SOUZA LIRA CANUTO
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AFASTAMENTOS DE TRABALHADORES POR MOTIVO DE DOENÇA EM UM HOSPITAL PÚBLICO DO ESTADO DE ALAGOAS
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Orientador : JANETE LIMA DE CASTRO
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MEMBROS DA BANCA :
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DYEGO LEANDRO BEZERRA DE SOUZA
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JANETE LIMA DE CASTRO
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PATRICIA FERRAS ARAUJO DA SILVA
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Data: 25/08/2023
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Os hospitais são organizações complexas que ofertam serviços de saúde de média e alta complexidade. Os profissionais que laboram neste serviço convivem diariamente com sobrecarga de trabalho, falta de pessoal, turnos prolongados, escassez de insumos e equipamentos, estruturas físicas inadequadas, insuficiência de leitos, superlotação, defasagem salarial, fragilidade nas relações, entre outros. Esta pesquisa tem como objetivo conhecer o perfil dos afastamentos por motivo de doença dos servidores de um hospital público no Estado de Alagoas. Trata-se de um estudo descritivo, transversal com abordagem quantitativa. A população-alvo foi todos os trabalhadores do hospital que, no período de maio 2020 a dezembro de 2021, tiveram afastamentos por motivo de doença registrados no Sistema de Informação Cadastral do Hospital Geral do Estado de Alagoas/HGE, que tem informações sociodemográficas, clínicas e ocupacionais dos trabalhadores. O HGE é o maior hospital público do estado, porta de entrada em urgência e emergência tipo III. Os dados foram tabulados no software Excel e analisados via JASP 0.16.4 (JASP TEAM, 2023). Realizaram-se testes inferenciais para investigar a associação entre o número de afastamento por grupo de CID-10, através de teste de Kruskal-Walis. O teste de χ² foi realizado, com o nível de significância de 5% (p < 0,05), quando células apresentaram número de observações menores que 5, utilizou-se o teste exato de Fisher. Os resultados evidenciaram um número elevado de afastamento por adoecimento dos trabalhadores de saúde da instituição, com maior frequência na categoria de enfermagem e entre trabalhadores não efetivos. Com relação às doenças, foram mais frequentes as do sistema osteomuscular. Ao conhecer as causas do absenteísmo por doença associados ao trabalhador de saúde, tem-se subsídios para estabelecer estratégias de prevenção e de promoção da saúde no trabalho. Acredita-se que a saúde desses trabalhadores é negligenciada, o que reflete também na qualidade da assistência prestada ao paciente. Conhecer o perfil de adoecimento do trabalhador é indispensável, uma vez que possibilita o diagnóstico situacional, contribui para o reconhecimento dos fatores de risco e auxilia nas estratégias de intervenção direcionadas à melhoria das condições de trabalho, na qualidade de vida e na redução do afastamento laboral.
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Hospitals are complex organizations that offer medium and high complexity health services. The professionals who work in this service live daily with work overload, lack of personnel, long shifts, shortage of inputs and equipment, inadequate physical structures, insufficient beds, overcrowding, wage gap, fragility in relationships, among others. This research aims to know the profile of leaves due to illness among employees of a public hospital in the State of Alagoas. This is a descriptive, cross-sectional study with a quantitative approach. The target population consisted of all hospital workers who, from May 2020 to December 2021, had leave due to illness registered in the Cadastral Information System of the General Hospital of the State of Alagoas/HGE, which have sociodemographic, clinical and occupational information of workers. The HGE is the largest public hospital in the state, a gateway to urgency and emergency type III. Data were tabulated in Excel software and analyzed via JASP 0.16.4 (JASP TEAM, 2023). Inferential tests were performed to investigate the association between the number of leaves per ICD-10 group, using the Kruskal-Walis test. The χ² test was performed, with a significance level of 5% (p < 0.05), when cells had a number of observations lower than 5, Fisher's exact test was used. The results showed a high number of absences due to illness among health workers at the institution, more frequently in the nursing category and among non-permanent workers. With regard to diseases, those of the musculoskeletal system were more frequent. Knowing the causes of absenteeism due to illness associated with health workers provides subsidies to establish prevention and health promotion strategies at work. It is believed that the health of these workers is neglected, which is also reflected in the quality of care provided to the patient. Knowing the profile of the worker's illness is essential, since it allows the situational diagnosis, contributes to the recognition of risk factors and helps in intervention strategies aimed at improving working conditions, quality of life and reducing work leave.
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CRISTIANE COSTA UCHÔA
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Condições de trabalho e saúde de trabalhadores da Enfermagem em hospitais no Brasil: Revisão integrativa
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Orientador : HENRY WALBER DANTAS VIEIRA
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MEMBROS DA BANCA :
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ESRON SOARES CARVALHO ROCHA
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ANA TANIA LOPES SAMPAIO
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HENRY WALBER DANTAS VIEIRA
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JOSE JAILSON DE ALMEIDA JUNIOR
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Data: 14/09/2023
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A saúde dos trabalhadores da saúde possui uma estreita relação com as condições de trabalho. A enfermagem é considerada uma das ocupações com maiores riscos de tensão e adoecimento. O estudo terá como objeto investigar a relação entre as condições de trabalho e a saúde dos profissionais de enfermagem na rede hospitalar no Brasil. Tratará de um estudo de revisão integrativa da literatura, as buscas ocorrerão na Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) nas bases de dados LILACS, BDENF e MEDLINE. Serão incluídos artigos disponíveis no período de 2017 a 2022, por meio dos descritores: Profissionais de Enfermagem; Condições de trabalho; Hospitais no Brasil; Saúde do trabalhador. A partir desta pesquisa serâo apresentados os estudos selecionados segundo autores, objetivos, tipo de estudo, resultados e conclusões.
Assim, essa pesquisa servirá como base para compreensão dos fatores que interferem na saúde dos profissionais de enfermagem que trabalham em ambiente hospitalar e impulsará políticas públicas que englobam esta questão, servindo de base para estudos futuros.
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The health of health workers is closely related to working conditions. Nursing is considered one of the occupations with the highest risk of tension and illness. The study will aim to investigate the relationship between working conditions and the health of nursing professionals in the hospital network in Brazil. It will be an integrative literature review study, the searches will take place in the Virtual Health Library (VHL) in the LILACS, BDENF and MEDLINE databases. Articles available from 2017 to 2022 will be included, using the descriptors: Nursing Professionals; Work conditions; Hospitals in Brazil; Workers health. From this research, selected studies will be presented according to authors, objectives, type of study, results and conclusions. Thus, this research will serve as a basis for understanding the factors that interfere with the health of nurslng professlonals who work In a hospital environment and will promote public policies that encompass this issue, serving as a basis for future studies.
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LUCIANA TOLÊDO LOPES
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MODELO DO PONTO DE ATENÇÃO SECUNDÁRIA AMBULATORIAL VIRTUAL: UM INSTRUMENTO PARA O FORTALECIMENTO DAS REDES DE ATENÇÃO À SAÚDE
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Orientador : DYEGO LEANDRO BEZERRA DE SOUZA
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MEMBROS DA BANCA :
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DYEGO LEANDRO BEZERRA DE SOUZA
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CIPRIANO MAIA DE VASCONCELOS
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RAFAEL RODOLFO TOMAZ DE LIMA
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Data: 29/09/2023
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A quem interessa o bom desempenho do Sistema Único de Saúde (SUS)? Em um histórico contexto de influências contrárias à efetivação do SUS, a presente pesquisa se propôs, inicialmente, a jogar luz a tais fatos de forma que pudesse identificar mecanismos presentes na arena política sanitária, desde a instauração da nova república no País. A partir da problemática identificada, aborda a necessidade de induzir que as relações com instituições privadas respeitem e se somem às estruturas já conquistadas pelo SUS – e não de mero favorecimento próprio –, propondo o desafio de aplicar um estudo, a partir do aprofundamento de modelos atualmente utilizados ao SUS, com enfoque na organização das Redes de Atenção à Saúde (RAS), mais especificamente ao Modelo do Ponto de Atenção Secundária Ambulatorial (Modelo Pasa), levantando-se a seguinte pergunta de pesquisa como eixo norteador: “Como o Modelo do Ponto de Atenção Secundária Ambulatorial pode potencializar o desenvolvimento de projetos de telessaúde desenvolvidos por instituições privadas no SUS?”. Trata de pesquisa qualiquantitativa que propôs a elaboração de um instrumento em formato de lista de verificação e a utilização de escala de Likert para obtenção de evidências de validade do conteúdo, mensurada por meio do Índice de Validade de Conteúdo (IVC) do instrumento, adotando-se como valor mínimo de referência 0,78. Por meio da realização de reuniões com Comitê de Especialistas, foi realizada a adaptação do Modelo Pasa a um modelo virtual, em formato de lista de verificação, contendo 41 itens. Os itens obtiveram concordância entre os juízes avaliadores, tendo o instrumento alcançando índice de 0,99, considerado, portanto, como de boa validade de conteúdo para os fins propostos. Seus resultados destinam aos gestores de saúde do SUS para que estes se apropriem dos elementos contemplados, utilizando-os, se assim couber, em futuros projetos de telessaúde desenvolvidos por iniciativas privadas, objetivando sua potencialização, com ênfase na implementação e fortalecimento da RAS. Complementarmente, seus resultados vão ao encontro do interesse de induzir que as sociedades privadas, minimamente, considerem as estruturas e os modelos já consolidados no SUS, inviabilizando que suas ações se voltem apenas aos interesses próprios do mercado.
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Who is interested in the good performance of the Unified Health System (SUS)? In a historical context of influences contrary to the implementation of the SUS, this research initially proposed to shed light on such facts so that it could identify mechanisms present in the health policy arena, since the establishment of the new republic in the country. identified problem, addresses the need to induce relationships with private institutions to respect and add to the structures already achieved by the SUS – and not merely to favor itself –, proposing the challenge of applying a study, based on the deepening of models currently used in the SUS, focusing on the organization of Health Care Networks (RAS), more specifically the Outpatient Secondary Care Point Model (PASA Model), raising the following research question as a guiding axis: “How does the Point of Care Model Can secondary outpatient care enhance the development of telehealth projects developed by private institutions in the SUS?” This is qualitative-quantitative research that proposed the development of an instrument in a checklist format and the use of a Likert scale to obtain evidence of content validity, measured using the instrument's Content Validity Index (CVI), adopting 0.78 is used as a minimum reference value. Through meetings with the Expert Committee, the PASA Model was adapted to a virtual model, in the format of a checklist, containing 41 items. The items reached agreement between the evaluating judges, with the instrument reaching an index of 0.99, therefore considered to have good content validity for the proposed purposes. Its results are intended for SUS health managers to take ownership of the elements covered, using them, if applicable, in future telehealth projects developed by private initiatives, aiming to enhance them, with an emphasis on implementing and strengthening the RAS. In addition, its results meet the interest of encouraging private companies to, at a minimum, consider the structures and models already consolidated in the SUS, making it impossible for their actions to focus solely on the market's own interests.
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AVÂNIA DIAS DE ALMEIDA
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Análise da Implantação do Observatório da Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde da Secretaria de Estado da Saúde Pública do Rio Grande do Norte
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Orientador : HENRY WALBER DANTAS VIEIRA
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MEMBROS DA BANCA :
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HENRY WALBER DANTAS VIEIRA
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DYEGO LEANDRO BEZERRA DE SOUZA
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JANETE LIMA DE CASTRO
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MAURA VANESSA SILVA SOBREIRA
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Data: 29/09/2023
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A área da gestão do trabalho e da educação na saúde desempenha um papel crucial na promoção de políticas que valorizem o trabalho, os trabalhadores e democratizam as relações de trabalho no contexto do Sistema Único de Saúde (SUS). Essa área abrange atividades como o provimento de pessoal, o planejamento da força de trabalho, a gestão dos processos de trabalho e o desenvolvimento dos trabalhadores. No estado Potiguar, a Secretaria de Estado da Saúde Pública (SESAP) assume o papel de condutora da política de saúde, abrangendo oito regiões de saúde e seus municípios. Nesse contexto geograficamente ramificado, a gestão do trabalho e da educação na saúde necessita utilizar informações rápidas e seguras para compreensão e planejamento das ações conforme as necessidades dos territórios. Os sistemas de informações atualmente utilizados pela Coordenadoria da Gestão do Trabalho e Educação na Saúde (CGTES) geram grandes volumes de dados, que estão isolados em diferentes bancos de dados, dificultando a comunicação e a integração dessas informações, o que, por sua vez, dificulta a tomada de decisão. Como estratégia para reverter esse cenário, a CGTES implantou um Observatório como uma ferramenta para subsidiar a tomada de decisão. O Observatório permite uma visão integrada e sistêmica das informações contidas em diversos sistemas de informação, e possibilita a identificação de tendências, lacunas e oportunidades para aprimoramento das políticas e ações na área. A pesquisa tem como intenção trazer luz ao caminho percorrido de como se estruturou o Observatório, quais atores e atrizes foram essenciais, suas percepções sobre o seu processo de implantação e seus olhares sobre os resultados preliminares. Assim, apresenta-se um relato histórico sobre a implantação do Observatório da Gestão do Trabalho e Educação na Saúde no âmbito da Secretaria de Estado da Saúde do Rio Grande do Norte. Para isso, o enfoque metodológico adotado foi a pesquisa documental e descritiva, de abordagem exploratória, com ênfase nas técnicas qualitativas. Foram realizadas coletas documentais e grupo focal para o levantamento dos insumos, estes foram analisados à luz de Bardin. Os resultados revelam uma história de construção atravessada por uma pandemia, a forte presença do apoio do Conselho Nacional de Secretários de Saúde (CONASS) e da Organização Pan-Americana de Saúde (OPAS) como impulsionadores da criação do Observatório GTES, o perfil da equipe que trabalhou na implantação, o avanço no desenvolvimento de sistemas de informação para a àrea, a maior organização das informações relativas às despesas com pessoal, potencialidades e fragilidades durante o processo de construção, as repercussões iniciais das informações de disponibilizadas, seus reflexos tomada de decisão, sua capacidade de apoiar o fortalecimento regiões de saúde e, por fim, a visão de futuro.
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The area of work management and health education plays a crucial role in promoting policies that value work, workers and democratize work relations in the context of the Unified Health System (SUS). This area encompasses activities such as staffing, workforce planning, work process management, and employee development. In the state of Potiguar, the State Department of Public Health (SESAP) assumes the role of conducting health policy, covering eight health regions and their municipalities. In this geographically branched context, the management of work and health education needs to use fast and secure information to understand and plan actions according to the needs of the territories. The information systems currently used by the Coordination of Labor Management and Health Education (CGTES) generate large volumes of data, which are isolated in different databases, making it difficult to communicate and integrate this information, which, in turn, makes decision-making difficult. As a strategy to reverse this scenario, CGTES implemented an Observatory as a tool to support decision-making. The Observatory allows an integrated and systemic view of the information contained in different information systems, and makes it possible to identify trends, gaps and opportunities for improving policies and actions in the area. The research intends to shed light on how the Observatory was structured, which actors and actresses were essential, their perceptions about its implementation process and their views on the preliminary results. Thus, we intend to present a historical account of the implementation of the Observatory of Work Management and Health Education within the scope of the State Health Department of Rio Grande do Norte. For this, the methodological focus adopted was documentary and descriptive research, with an exploratory approach, with emphasis on qualitative techniques. Documental collections and a focus group were carried out for the survey of inputs, these were analyzed in the light of Bardin. The results reveal a history of construction crossed by a pandemic, the strong presence of the support of the National Council of Health Secretaries (CONASS) and the Pan American Health Organization (PAHO) as drivers of the creation of the GTES Observatory, the profile of the team who worked on the implementation, the progress in the development of information systems for the area, the greater organization of information related to personnel expenses, strengths and weaknesses during the construction process, the initial repercussions of the information made available, its reflexes in decision-making , its capacity to support the strengthening of health regions and, finally, the vision of the future.
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IZABELLA SANT' ANNA SIQUEIRA
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PROTEÇÃO DO TRABALHADOR DA SAÚDE NA COVID-19: UMA ANÁLISE DOCUMENTAL
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Orientador : JANETE LIMA DE CASTRO
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MEMBROS DA BANCA :
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JANETE LIMA DE CASTRO
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PATRICIA FERRAS ARAUJO DA SILVA
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ROSANA LUCIA ALVES DE VILLAR
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Data: 02/10/2023
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A pandemia causada pelo coronavírus (SARS-CoV-2) configurou um quadro de emergência de saúde pública mundial. Como elemento central esteve a atuação do trabalhador da saúde no enfrentamento da pandemia e de combate a COVID-19 devendo ser incluído nesse contexto a proteção ao profissional que atuou na linha de frente visando a preservação de sua saúde física e mental. A presente pesquisa tem como objetivo geral analisar as normativas e protocolos publicados no enfrentamento à pandemia da COVID-19 pelo Governo do Estado de Mato Grosso/Secretaria de Estado de Saúde, cotejando-os com as recomendações e orientações técnicas da OPAS/OMS/BRASIL acerca da saúde do trabalhador da saúde. Os objetivos específicos são sistematizar as orientações técnicas concernente a saúde do trabalhador da saúde disponibilizadas pela OPAS/OMS/BRASIL durante o período de enfrentamento da pandemia da COVID-19; mapear as normativas e protocolos atinentes a saúde do trabalhador da saúde disponibilizadas em publicações pelo Governo do Estado de Mato Grosso/Secretaria de Estado de Saúde, durante o enfrentamento à pandemia da COVID-19; cotejar as normativas e protocolos adotados pelo Governo do Estado de Mato Grosso/Secretaria de Estado de Saúde com as orientações técnicas da OPAS/OMS/BRASIL, no tocante a saúde do trabalhador da saúde no período de enfrentamento da pandemia da COVID19. Trata-se de pesquisa qualitativa com análise documental das normativas e protocolos adotados para a saúde do trabalhador da saúde no contexto da pandemia da COVID-19, nos anos de 2020 a 2021. Foram selecionadas para análise 11 Orientações Técnicas da OPAS/OMS/BRASIL e 23 Normativas publicadas pelo Executivo Estadual, referente a temática da saúde do trabalhador. Essa pesquisa tem o escopo de fortalecer a discussão sobre a proteção da saúde do trabalhador da saúde na Secretaria Estadual de Saúde de Mato Grosso.
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The pandemic caused by the coronavirus (SARS-CoV-2) has created a global public health emergency. As a central element was the role of health workers in facing the pandemic and fighting COVID-19, and protection for professionals who worked on the front lines to preserve their physical and mental health should be included in this context. The present research has the general objective of analyzing the regulations and protocols published in the face of the COVID-19 pandemic by the Government of the State of Mato Grosso/Secretariat of State of Health, comparing them with the recommendations and technical guidelines of OPAS/OMS/BRAZIL regarding the health of the health worker. The specific objectives are to systematize the technical guidelines regarding the health of the health worker made available by OPAS/OMS/BRAZIL during the period of coping with the COVID-19 pandemic; map the regulations and protocols related to the health of the health worker made available in publications by the Government of the State of Mato Grosso/Secretariat of State of Health, during the confrontation with the COVID-19 pandemic; to compare the norms and protocols adopted by the Government of the State of Mato Grosso/Secretary of State of Health with the technical guidelines of OPAS/OMS/BRAZIL, regarding the health of the health worker in the period of coping with the COVID-19 pandemic. This is qualitative research with a documentary approach to the regulations and protocols adopted for the health of health workers in the context of the COVID-19 pandemic, in the years 2020 to 2021. 11 Technical Guidelines from OPAS/OMS/BRAZIL and 23 Regulations published by the State Executive, referring to the theme of workers' health, were selected for analysis. This research has the scope of strengthening the discussion about the protection of the health of the health worker in the State Department of Health of Mato Grosso.
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GILSANDRA DE LIRA FERNANDES
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Sofrimento Psíquico dos Profissionais Inscritos em Programas de Residência em Saúde, durante o processo de Formação: Uma Revisão Integrativa.
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Orientador : MAURICIO ROBERTO CAMPELO DE MACEDO
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MEMBROS DA BANCA :
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MAURICIO ROBERTO CAMPELO DE MACEDO
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ANA TANIA LOPES SAMPAIO
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JOÃO BOSCO FILHO
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Data: 16/11/2023
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Alguns estudos apontam como o sofrimento psíquico se manifesta entre os profissionais de saúde inscritos em cursos de residência na área da saúde (médicas, multiprofissionais e outras) e ressaltam sua evidência através de alguns indicadores que o associam ao contexto da formação. Entre os médicos as prevalências de transtornos de ansiedade, depressão e suicídio encontram-se mais elevadas do que na população geral. Esta pesquisa pretende analisar e compreender o sofrimento psíquico dos profissionais inscritos em residências em saúde durante o processo de formação, através de uma revisão integrativa da literatura, de natureza exploratória quanto ao delineamento. Para a identificação dos estudos relevantes, serão consultados os bancos de dados: Scientific Electronic Library Online (SCIELO), System Online (MEDLINE); Biblioteca Virtual em Saúde (BVS); Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS). Para a análise dos resultados e síntese dos artigos, será confeccionado um quadro sinóptico, para expor os achados, constituindo um banco de dados único, com o objetivo de facilitar a gerência das informações encontradas. Serão desenvolvidos alguns quadros e gráficos que serão fundamentais para a apresentação dos resultados alcançados na análise dos textos, respondendo às questões norteadoras presentes nos objetivos geral e específicos do presente estudo. A pesquisa busca subsidiar as instituições formadoras, os programas de residência e os serviços de saúde para que tomem as medidas necessárias no sentido de melhorar a qualidade de vida e reduzir o sofrimento psíquico destes profissionais em processo de formação.
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Some studies show how psychological suffering is manifested among health professionals enrolled in residency courses in the health area (medical, multiprofessional and others) and highlight its evidence through some indicators that associate it with the context of training. Among physicians, the prevalence of anxiety, depression and suicide disorders is higher than in the general population. This research aims to analyze and understand the psychological suffering of professionals enrolled in health residences during the training process, through an integrative review of the literature, with an exploratory design. For the identification of relevant studies, the databases will be consulted: Scientific Electronic Library Online (SCIELO), System Online (MEDLINE); Virtual Health Library (VHL); Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences (LILACS). For the analysis of the results and synthesis of the articles, a synoptic table will be made to expose the findings, constituting a single database, to facilitate the management of the information found. Some tables and graphs will be developed that will be fundamental for the presentation of the results achieved in the analysis of the texts, answering the guiding questions present in the general and specific objectives of this study. The research seeks to subsidize educational institutions, residency programs and health services to take the necessary measures to improve the quality of life and reduce the psychological suffering of these professionals in the process of training.
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SUZIÉLE DA COSTA SOUZA LIMA
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O PAPEL DA ESCOLA DE SAÚDE PÚBLICA DE MANAUS PARA CONSOLIDAÇÃO DA POLÍTICA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO PERMANENTE EM SAÚDE
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Orientador : MAURICIO WIERING PINTO TELLES
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MEMBROS DA BANCA :
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MAURICIO WIERING PINTO TELLES
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RAFAEL RODOLFO TOMAZ DE LIMA
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ROSANA LUCIA ALVES DE VILLAR
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Data: 30/11/2023
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Esta pesquisa documental aborda a importância da Educação em Saúde e da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde (PNEPS) no contexto do Sistema Único de Saúde (SUS) no Brasil. Destaca-se o papel do SUS na promoção da educação em saúde, gestão do trabalho e formação de profissionais de saúde. A criação da Escola de Saúde Pública de Manaus (ESAP) é mencionada como um marco importante para a formação e capacitação dos profissionais de saúde no município, com ênfase na Atenção Primária à Saúde. A ESAP oferece cursos e programas educacionais para aprimorar as práticas profissionais e fortalecer a integração ensino-serviço-comunidade. A pesquisa realizada tem como objetivo analisar o papel da ESAP para a consolidação da Política Municipal de Educação Permanente em Saúde de Manaus (PMEPS). O estudo segue uma abordagem qualitativa e utiliza a pesquisa documental como método de coleta de dados. A pesquisa documental permite a análise aprofundada de materiais previamente registados, como textos, imagens e relatórios. Os documentos foram coletados a partir de fontes públicas, incluindo o site da Secretaria Municipal de Saúde de Manaus e do Ministério da Saúde, bem como documentos normativos publicados no Diário Oficial do Município. Os dados coletados foram analisados utilizando a técnica de análise de conteúdo de Bardin. O processo de análise incluiu a pré-análise dos materiais, a exploração do material (codificação) e o tratamento dos resultados (categorização, inferências e interpretações). Foram identificadas unidades de registro e organizadas em matrizes analíticas, seguindo as diretrizes da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde e da Política Municipal de Saúde de Manaus. O estudo incluiu 49 documentos pertinentes às questões norteadoras da pesquisa, selecionados após a aplicação de critérios de inclusão e exclusão. A pesquisa destaca que a Política Municipal de Educação Permanente em Saúde de Manaus tem como principal objetivo aprimorar a formação contínua dos profissionais de saúde. Para alcançar essa meta, a política busca alinhar-se com a política nacional e incorporar princípios teóricos relevantes para o aprimoramento dos serviços de saúde na região. Essa política fundamenta-se em princípios essenciais, como integralidade, interprofissionalidade, participação social e valorização do trabalho em saúde. Tais princípios orientam ações educativas que consideram o ser humano em sua totalidade, fomentando a colaboração entre os profissionais de saúde. O desenvolvimento da Educação Permanente em Saúde na ESAP/Manaus enfrenta desafios significativos, notadamente a carência de recursos financeiros que limitam a oferta de diversas atividades educacionais. Além disso, garantir o envolvimento dos profissionais de saúde e prover a infraestrutura e logística adequadas são obstáculos cruciais a serem superados. Apesar desses desafios, existem oportunidades a serem exploradas. A instituição pode estabelecer parcerias estratégicas com outras entidades, aproveitar a inovação tecnológica e realizar avaliações periódicas das atividades. Essas ações têm potencial para atrair recursos adicionais, ampliar o alcance das atividades de educação permanente e promover melhorias contínuas nos programas. o superar desafios e implementar estratégias eficazes, a ESAP/Manaus pode causar um impacto duradouro na saúde da comunidade, tornando-se líder na melhoria contínua dos serviços de saúde e no desenvolvimento profissional dos trabalhadores da área. A Política Municipal de Educação Permanente em Saúde de Manaus é um exemplo recente de sucesso, demonstrando como o engajamento participativo pode resultar em políticas mais abrangentes e eficazes. Envolvendo amplamente as partes interessadas, essa política tem potencial para atender às necessidades da comunidade, oferecendo educação de qualidade aos profissionais de saúde, promovendo o controle social e beneficiando a qualidade dos serviços de saúde em Manaus. Esse modelo de colaboração e participação pode servir de inspiração para outras regiões e setores interessados em desenvolver políticas públicas mais inclusivas e eficazes.
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This documentary research addresses the significance of Health Education and the National Policy of Permanent Education in Health (PNEPS) within the context of the Unified Health System (SUS) in Brazil. It highlights the SUS's role in promoting health education, workforce management, and healthcare professional training. The establishment of the Manaus Public Health School (ESAP) is noted as a crucial milestone for healthcare professionals' training and development in the municipality, focusing on Primary Health Care.ESAP provides courses and educational programs to enhance professional practices and strengthen the integration of teaching, service, and the community. The research aims to analyze ESAP's role in consolidating Manaus' Municipal Policy of Permanent Education in Health (PMEPS). Employing a qualitative approach, the study uses documentary research as the data collection method.Documentary research enables in-depth analysis of previously recorded materials, such as texts, images, and reports. Documents were sourced from public outlets, including the Manaus Municipal Health Secretariat website, Ministry of Health publications, and normative documents in the Official Gazette of the Municipality.
The collected data underwent analysis using Bardin's content analysis technique. This process involved pre-analysis, material exploration (coding), and result treatment (categorization, inferences, and interpretations). Record units were identified and organized into analytical matrices following the guidelines of the National Policy of Permanent Education in Health and Manaus Municipal Health Policy.The study encompassed 49 documents relevant to the research's guiding questions, selected based on inclusion and exclusion criteria. It highlights that Manaus' Municipal Policy of Permanent Education in Health primarily aims to enhance continuous healthcare professionals' training. To achieve this goal, the policy seeks alignment with the national policy and integration of relevant theoretical principles for healthcare service enhancement in the region.This policy is based on essential principles like comprehensiveness, interprofessionality, social participation, and valuing healthcare work. These principles guide educational actions that consider the whole human being, fostering collaboration among healthcare professionals.The development of Permanent Health Education at ESAP/Manaus faces significant challenges, notably the lack of financial resources limiting the provision of various educational activities. Additionally, ensuring healthcare professionals' involvement and providing adequate infrastructure and logistics are crucial hurdles to overcome.Despite these challenges, there are opportunities to be explored. The institution can establish strategic partnerships, leverage technological innovation, and conduct periodic assessments of activities. These actions have the potential to attract additional resources, broaden the reach of permanent education activities, and facilitate continuous program improvements.By overcoming challenges and implementing effective strategies, ESAP/Manaus can create a lasting impact on community health, positioning itself as a leader in continual healthcare service improvement and professional development. Manaus' Municipal Policy of Permanent Education in Health is a recent example of success, showcasing how participatory engagement can lead to more comprehensive and effective policies. With widespread stakeholder involvement, this policy has the potential to meet community needs, offering quality healthcare professional education, promoting social control, and enhancing healthcare service quality in Manaus. This collaborative participation model can serve as inspiration for other regions and sectors interested in developing more inclusive and effective public policies.
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FRANCISCO AUBER PERGENTINO VIEIRA
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A EDUCAÇÃO INTERPROFISSIONAL NA QUALIFICAÇÃO DA AÇÕES INTEGRADAS DA VIGILÂNCIA EM SAÚDE DA ATENÇÃO PRIMÁRIA
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Orientador : MARCELO VIANA DA COSTA
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MEMBROS DA BANCA :
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JANETE LIMA DE CASTRO
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JAQUELINE ALCÂNTARA MARCELINO DA SILVA
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MARCELO VIANA DA COSTA
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Data: 14/12/2023
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A Educação Interprofissional em Saúde - EIP como abordagem necessária para qualificação das ações integradas da vigilância em saúde da atenção primária. O estudo teve como objetivo sistematizar uma estratégia de qualificação profissional na vigilância em saúde a partir dos referenciais teórico-conceituais e metodológicos da educação Interprofissional. Trata-se de uma pesquisa-ação de cunho descritivo, com abordagem qualitativa. A pesquisa foi realizada em três etapas subsequentes nos cenários da atenção primária à saúde de um município sede da 9ª gerência de saúde do alto sertão paraibano. Na primeira etapa houve aplicação uma entrevista-semiestruturada com 23 participantes e na segunda e terceira formação dos grupos focais e aplicação da técnica de SOCKS com os sujeitos do estudo. A última resultou na sistematização de uma estratégia de qualificação profissional direcionada aos profissionais da VS. Os dados coletados foram provenientes da aplicação de uma entrevista semiestruturada, de grupos focais e da técnica de SOCKS envolvendo profissionais vinculados a vigilância em saúde e a atenção primária à saúde. Os dados foram analisados através da Análise de Conteúdo Temática Categorial proposta por Bardin. Após tratamento e análise dos discursos produzidos nas entrevistas semiestruturadas e nos grupos focais emergiram quatro unidades temáticas por categorias de análises: “Caráter das ações de vigilância em saúde”; “Competências necessárias para o trabalho interprofissional na vigilância em saúde”; “Colaboração e trabalho em rede como premissas do processo de trabalho da VS” e as “Barreiras para colaboração interprofissional na vigilância em saúde”. Das unidades temáticas emergiram as subcategorias. As discussões foram moldadas pela realidade da VS no contexto da APS, sob a ótica das dimensões da interprofissionalidade, assegurando momentos reflexivos e coerentes conforme os objetivos da pesquisa-ação e os resultados das interações e dos relatos dos atores que foram transcritos deram maior visibilidade as problemáticas que permeiam a atenção básica e consequentemente o processo de trabalho da VS. A estratégia de qualificação profissional da vigilância em saúde apresentada neste trabalho foi desenhada a partir dos referenciais teórico-conceituais e metodológicos da educação interprofissional, levando em consideração as possibilidade de aplicação das metodologias ativas de aprendizagem. A proposta contempla dez oficinas de trabalho e apresenta elementos centrais do processo de desenvolvimento de competências interprofissionais comunicacionais, com foco no processo de trabalho da vigilância em saúde. Foram descritos os temas/tópicos, as competências esperadas, objetivos de aprendizagem, metodologia, teoria de aprendizagem, avaliação e o tempo de duração foi estimado em 120 minutos para cumprimento de cada etapa. O estudo chama a atenção para a necessidade de se repensar possibilidades de implementação da PNVS ao promover uma discussão pautada na interprofissionalidade e nos modelos de atenção à saúde que prezam pela integralidade da atenção no SUS. É urgente a necessidade de debates e formulação de iniciativas inovadoras de fortalecimento da política de VS no país através da EIP. Nesse sentido, a educação interprofissional em saúde se apresenta como abordagem útil e adequada para o cenário em estudo, tendo em vista que, a comunicação interprofissional promove espaços de atuação compartilhados, com interdependência e corresponsabilização das práticas.
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Interprofessional Health Education – (IHE) as a necessary approach to qualify integrated health surveillance actions in primary care. The study aimed to systematize a professional qualification strategy in health surveillance based on the theoretical-conceptual and methodological references of interprofessional education. This is a descriptive action research, with a qualitative approach. The research was carried out in three subsequent stages in the primary health care settings of a city, which is the headquarters of the Ninth Health Management Area in the backlands of state of Paraiba. In the first stage, a semi-structured interview was carried out with 23 participants and, in the second and third stages, focus groups were formed and the SOCKS technique was applied to the study subjects. The last step resulted in the systematization of a professional qualification strategy directed at HS professionals. The data collected came from the application of a semi-structured interview, focus groups and the SOCKS technique involving professionals linked to health surveillance and primary health care. The data was analyzed using the Categorical Thematic Content Analysis proposed by Bardin. After treatment and analysis of the speeches produced in the semi-structured interviews and focus groups, four thematic units emerged by analysis categories: “Character of health surveillance actions”; “Necessary skills for interprofessional work in health surveillance”; “Collaboration and networking as premises of the HS work process” and “Barriers to interprofessional collaboration in health surveillance”. From the thematic units, subcategories emerged. The discussions were shaped by the reality of HS in the context of PHC, from the perspective of the dimensions of interprofessionality, ensuring reflective and coherent moments according to the objectives of the action research. The results of the interactions and reports of the actors that were transcribed gave greater visibility to the problems that permeate primary care and consequently the HS work process. The professional qualification strategy for health surveillance presented in this study was designed based on the theoretical-conceptual and methodological references of interprofessional education, taking into account the possibilities of applying active learning methodologies. The proposal includes ten workshops and presents central elements of the process of developing interprofessional communication skills, focusing on the health surveillance work process. The themes/topics, expected skills, learning objectives, methodology, learning theory and assessment were described and the duration was estimated at 120 minutes to complete each stage. The study draws attention to the need to rethink possibilities for implementing the PNVS by promoting a discussion based on interprofessionality and health care models that value comprehensive care in the SUS. There is an urgent need for debates and the formulation of innovative initiatives to strengthen the HS in the country through IHE. In this sense, interprofessional health education presents itself as a useful and appropriate approach for the scenario under study, considering that interprofessional communication promotes shared spaces for action, with interdependence and co-responsibility of practices.
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LAURO GABRIEL BEZERRA SANTOS
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PRÁTICAS DE GESTÃO DA DIVERSIDADE, COM ÊNFASE NA IDENTIDADE DE GÊNERO, EM ORGANIZAÇÕES DE SAÚDE
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Orientador : FLAVIA CHRISTIANE DE AZEVEDO MACHADO
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MEMBROS DA BANCA :
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FLAVIA CHRISTIANE DE AZEVEDO MACHADO
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MARIA APARECIDA DIAS
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RAFAEL RODOLFO TOMAZ DE LIMA
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Data: 18/12/2023
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A diversidade oportuniza criatividade e inovação nas organizações. Todavia, estudos sobre as dinâmicas de gênero nas organizações focam, em sua maioria, a relação entre homens e mulheres, existindo lacunas relativas às pessoas transexuais e travestis. Assim, conduziu-se estudo metodológico para construir e validar um questionário para avaliar as práticas da gestão da diversidade em organizações de saúde com enfoque na identidade de gênero da população de transexuais e travestis. Para tanto, a pesquisa metodológica estruturou-se em duas fases: construção do questionário subsidiada por revisão integrativa de literatura (bases LILACS, SCIELO e periódicos CAPES) e validação do questionário por amostra de especialistas (n=3). A revisão identificou variáveis que o questionário deveria dispor para avaliar as práticas de gestão da diversidade voltadas à população trans e travesti. Assim, as informações extraídas dos 13 artigos evidenciaram: uso de nome social/mudança de registro civil em processos seletivos, baixa escolaridade, uso de banheiros, vestiários e fardamentos, preconceito e despreparo das organizações para lidar com a transexualidade. Então, estruturou-se questionário com 34 itens e 7 subitens, totalizando 41 tópicos avaliados segundo validade e importância pelos especialistas mediante escala do tipo Likert em dois momentos (t1: pós revisão e t2: pós 1ª avaliação). Em t1, foram indicadas modificações em 13 tópicos (adequação de termos e redação). Assim, aplicadas as sugestões, procedeu-se a avaliação t2, onde 39 tópicos (32 itens e 7 subitens) foram julgados importantes e válidos por 100% dos avaliadores, viabilizando um questionário com três blocos de perguntas. O questionário produzido poderá ser aplicado em contextos locais diversos para avaliar a inclusão social e educação de pessoal voltadas à população trans e travesti no ambiente organizacional dos serviços e sistemas de saúde. Investigar os marcadores sociais da diferença é importante não só para a população trans e travesti, mas para todos que estão à margem dos direitos básicos de nascer, viver, trabalhar e morrer de forma digna e satisfatória, para que políticas públicas efetivas sejam desenvolvidas.
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In Brazil, diversity management emerged in the 80s, advocating the need to include women, blacks and homosexuals in the world of work. However, the trans and transvestite population has a low level of inclusion in the world of work, especially formal work, due to low levels of education, stigmatization and social prejudice. The aim is therefore to construct, validate and apply a questionnaire to assess diversity management practices in healthcare organizations with a focus on the gender identity of the trans and transvestite population. To this end, an evaluation study will be carried out between may and november 2023. The methodological path includes the phases of structuring subsidized by integrative literature review in three electronic databases (SCIELO, LILACS, PUBMED), content validation by consensus of three specialists in the area of gender and sexuality selected for convenience and application of the validated with managers working in human resources/management of work and education in health secretariat of state for public health, located in the city of mossoró/rn. The study presents partial results relating to the instrument's structuring phase. At the end of the study, it is hoped to obtain a reliable and valid questionnaire to enable analysis of the challenges to the process of social inclusion of the trans and transvestite population in health organizations.
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EMMANUELE DE JESUS BALATA SOUSA ALVES
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EDUCAÇÃO PERMANENTE EM SAÚDE NO MARANHÃO: uma análise histórica
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Orientador : JOSE JAILSON DE ALMEIDA JUNIOR
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MEMBROS DA BANCA :
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MARIA DE LOURDES CARVALHO
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JOSE JAILSON DE ALMEIDA JUNIOR
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MAURICIO WIERING PINTO TELLES
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Data: 19/12/2023
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Introdução: A Educação Permanente em Saúde pode ser entendida como aprendizagem no trabalho, onde o aprender e o ensinar se incorporam ao cotidiano das organizações e ao trabalho, baseia-se na aprendizagem significativa e na possibilidade de transformar as práticas profissionais. Objetivo: Analisar a trajetória da EPS no estado do Maranhão no período de 2012 a 2022, a partir da identificação e mapeamento das formações profissionais técnicas de nível médio e qualificações profissionais desenvolvidas pela ETSUS/ESP e demonstrar as ações de EPS no cenário maranhense através de um protótipo de aplicativo. Metodologia: Trata-se de um estudo de caráter descritivo, com investigação documental e abordagem quali-quanti. O cenário de estudo para esta pesquisa foi definido considerando o caráter institucional público e as formações profissionais desenvolvidas na ETSUS/MA e da ESP/MA. Análise: Os dados foram analisados a partir da categorização de: natureza da oferta; instituição formadora/ regional de saúde/ município; oferta educacional e o quantitativo de alunos formados/capacitados. Resultados: Foram encontradas 67 ofertas educacionais, sendo 7 ofertas de formações técnicas de nível médio e 60 ofertas de qualificação profissional, alcançando um total de 3.247 alunos formados nas formações técnicas e 45.346 alunos capacitados nas qualificações profissionais, com um total de 48.593 capacitados no decênio. Conclusão: Observou-se nos documentos fragilidade na sistematização dos dados e a necessidade de mecanismos de monitoramento. O aplicativo é um instrumento potente e inovador que alcança as dimensões gerenciais, tecnológicas e de tomada de decisão neste processo. Para conduzir a EPS no estado do Maranhão é necessário compreendê-la e fazê-la protagonista neste SUS que se aprende, neste SUS que se ensina.
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Introduction: Continuing Health Education can be understood as learning at work, where learning and teaching are incorporated into the daily lives of organizations and work, based on meaningful learning and the possibility of transforming professional practices. Objective: To analyze the trajectory of EPS in the state of Maranhão in the period from 2012 to 2022, based on the identification and mapping of secondary-level technical professional training and professional qualifications developed by ETSUS/ESP and demonstrate EPS actions in the Maranhão scenario through an application prototype. Methodology: This is a descriptive study, with documentary research and a quali-quanti approach. The study scenario for this research was defined considering the public institutional character and the professional training developed at ETSUS/MA and ESP/MA. Analysis: The data was analyzed based on the categorization of: nature of the offer; training institution/ regional health/ municipality; educational offer and the number of trained/trained students. Results: 67 educational offers were found, 7 of which were mid-level technical training offers and 60 professional qualification offers, reaching a total of 3,247 students trained in technical training and 45,346 students trained in professional qualifications, with a total of 48,593 trained in the decade . Conclusion: Weakness in the systematization of data and the need for monitoring mechanisms were observed in the documents. The application is a powerful and innovative instrument that reaches the managerial, technological and decision-making dimensions in this process. To conduct EPS in the state of Maranhão it is necessary to understand it and make it a protagonist in this SUS that is learned, in this SUS that is taught.
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RUY RIBEIRO MORAES CRUZ
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A SAÚDE MENTAL DOS PROFISSIONAIS DE UM HOSPITAL EM SÃO LUÍS-MA NO CONTEXTO DA PANDEMIA DO COVID-19
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Orientador : MAURICIO ROBERTO CAMPELO DE MACEDO
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MEMBROS DA BANCA :
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MAURICIO ROBERTO CAMPELO DE MACEDO
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MARIA APARECIDA DIAS
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PATRICIA FERRAS ARAUJO DA SILVA
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Data: 19/12/2023
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Este estudo teve como objetivo identificar a ocorrência de sofrimento psíquico, inclusive de transtornos mentais, entre os profissionais de saúde da UTI de um hospital da rede pública de São Luís, Maranhão, no contexto pandêmico da COVID-19, e sua associação com os processos de trabalho, a partir da percepção dos envolvidos. A pesquisa consistiu em um estudo de caso único que abordou por meio de métodos e técnicas de análise qualitativa a compreensão dos sinais e sintomas e as mudanças na qualidade de vida e nos processos de trabalho. A coleta de dados foi realizada por meio de entrevistas semi-estruturadas com os profissionais desta UTI, que foram transcritas e submetidas à análise de conteúdo dos discursos dos profissionais. Os resultados da pesquisa evidenciaram um contexto de crise sanitária de caráter internacional, com suas características locais de aumento exponencial de casos e óbitos, oferta de leitos desproporcional às necessidades, carência de equipamentos de proteção e insumos, despreparo técnico e de gestão para enfrentar a crise, mudanças emergenciais nos processos e ambientes de trabalho. O cenário de medo, inseguranças, incertezas e sofrimento psíquico complementam o quadro de adversidades que caracterizam este contexto. Um conjunto de situações e vivências aparentemente contraditórias foram encontradas que mostram traumas e sintomas psicológicos frente ao eminente risco de morrer, contagiar e matar entes queridos, somatizações, luto prolongado, estresses contínuos, dificuldades para “desacelerar”, problemas com o sono e alimentação, sintomas depressivos e transtornos de ansiedade. Os entrevistados reconhecem que essas experiências interferem no processo de trabalho e na qualidade de vida, no âmbito da UTI e em outros espaços de sua atuação. Os conflitos interpessoais, insatisfações profissionais, problemas de comunicação entre os profissionais e gestores, e fragilidades no processo de educação permanente, também contribuem de forma relevante para a situação dramática que torna simultaneamente os cuidadores agentes e objeto de cuidados.
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Several studies point to the high prevalence of psychological distress among health professionals working in ICUs. This evidence is worrying, as it affects the mental health and quality of life of this workforce that intends to care for critically ill patients, such as the one that occurred after the COVID-19 pandemic period. The search for strategies to improve the quality of life of workers and the work process has been salutary, in order to prevent psychic illness, as well as to understand the perception of care and the development of a new culture of valuing life in this population. . This research aims to identify the occurrence of psychic suffering and mental disorders among health professionals in a public hospital in São Luís, and its association with the work process in the pandemic context generated by the "coronavirus disease" - COVID-19 , based on the perception of the actors involved. The work will be a single case study that will approach, through methods and techniques of qualitative analysis, the understanding of the signs and symptoms that produce changes in the quality of life and in the work process. With regard to the specific objectives, the search for identifying the nature of the psychological distress manifested by the health professionals interviewed and whether they associate these forms of suffering with the work process in assisting people affected by COVID-19 stand out. Finally, as a product, the study aims to produce a Standard Operating Protocol, contributing to the notification, referral and creation of strategies in the mental health care of ICU workers. Preliminary
Results: in progress.
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IRACEMA SOUSA DE CARVALHO
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(AÇÕES EDUCATIVAS DO PROGRAMA NACIONAL DE APOIO À ATENÇÃO ONCOLÓGICA: SIGNIFICADOS E CONTRIBUIÇÕES PARA OS EGRESSOS E INSTITUIÇÕES)
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Orientador : SHEILA SAINT CLAIR DA SILVA TEODOSIO
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MEMBROS DA BANCA :
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SHEILA SAINT CLAIR DA SILVA TEODOSIO
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JOSE JAILSON DE ALMEIDA JUNIOR
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VANESSA MURTA REZENDE
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Data: 21/12/2023
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(O Programa Nacional de Apoio à Atenção Oncológica foi um programa implantado pelo Ministério da Saúde para incentivar ações e serviços desenvolvidos por entidades, associações e fundações privadas sem fins lucrativos no campo da oncologia. Dentre as ações de atenção oncológica a serem apoiadas com recursos captados por meio do PRONON compreende o campo de atuação da formação, do treinamento e do aperfeiçoamento de recursos humanos para profissionais que atuam na área da saúde. Objetivo geral: Analisar os significados e contribuições das ações educacionais, promovidas pelo Programa Nacional de Apoio à Atenção Oncológica, para os egressos e instituições. Método: Trata-se de um estudo exploratório descritivo de natureza qualitativa, cujo referencial teórico será norteado pelos pressupostos teóricos que sustentam a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Resultados Esperados: Estima-se que poderão apontar contribuições para as ações educativas tanto para os profissionais que participaram como para as instituições executoras do projeto. E a partir dos aspectos dificultadores, contribuições para o desenvolvimento das ações, e também pretende deixar algumas sugestões para continuação Programa Nacional de Apoio à Atenção Oncológica (PRONON) e serviços envolvidos. Considerações Finais: Destacar a relevância do tema, explicar como os objetivos foram alcançados e destacar alguns aspectos significativos dos achados da pesquisa. Considera como limite do estudo ter trabalhado apenas duas regiões e espera que o estudo estimule a outros pesquisadores a ampliar para as regiões não analisadas. Poderão surgir a partir das análises dos dados algumas sugestões para o Programa Nacional de Apoio à Atenção Oncológica (PRONON) e instituições executoras das ações.)
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(The National Support Program for Oncological Care was a program developed by the Ministry of Health to encourage actions and services included by non-profit entities, associations and private foundations in the field of oncology. Among the oncological care actions to be supported with funds raised through PRONON, it includes the field of education, training and improvement of human resources for professionals working in the health area. General objective: to analyze the meanings and contributions of educational actions, taught by the National Support Program for Oncological Care, for graduates and institutions. Method: This is an exploratory descriptive study of a qualitative nature, whose theoretical framework will be guided by theoretical budgets that support the National Policy on Permanent Education in Health. Expected Results: It is estimated that they will be able to point out contributions to the educational actions both for the professionals who participated and for the executing institutions of the project. And from the difficult aspects, contributions to the development of actions, and also intends to leave some suggestions for the continuation of the National Support Program for Oncological Care (PRONON) and services involved. Final Considerations: Highlight the culture of the theme, explain how the objectives were achieved and highlight some aspects of the research findings. Consider the limitation of the study to have worked only two regions and hope that the study encourages other researchers to expand to non-surviving regions. From the analysis of the data, some suggestions may arise for the National Support Program for Oncological Care (PRONON) and institutions executing the actions.)
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WELLINGTON QUEIROZ DE FREITAS
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COMISSÃO DE INTEGRAÇÃO ENSINO-SERVIÇO REGIONAL DE IMPERATRIZ: Implantação e contribuições para Política de Educação Permanente em Saúde do Estado do Maranhão
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Orientador : ANA TANIA LOPES SAMPAIO
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MEMBROS DA BANCA :
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ANA TANIA LOPES SAMPAIO
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HENRY WALBER DANTAS VIEIRA
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ISABEL CRISTINA AMARAL DE SOUSA ROSSO NELSON
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Data: 21/12/2023
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A Educação Permanente em Saúde (EPS), como estratégia de formação e desenvolvimento dos trabalhadores para o Sistema Único de Saúde (SUS), foi instruída como política no ano de 2004, através da portaria de nº 198, e redefinida pela portaria de nº1.996 do ano de 2007. Ela visa contribuir para a necessária transformação dos processos de trabalho e das práticas de saúde, de acordo com os princípios de descentralização do SUS, que definem diretrizes e estratégias para a implementação da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde (PNEPS), instituindo as Comissões Permanentes de Integração Ensino-Serviço (CIES) como instâncias permanentes que participam da formulação, condução e desenvolvimento da PNEPS. Nesse sentido, esta pesquisa teve por objetivo contribuir para o processo de implantação da Comissão Permanente de Integração Ensino-Serviço (CIES) na Região de saúde de Imperatriz, visando o fortalecimento da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde (PNEPS) no estado do Maranhão. Trata-se de uma Pesquisa-Ação com estudo avaliativo, cujo referencial teórico tem como base os pressupostos da PNEPS. Os sujeitos participantes dessa pesquisa foram os gestores, trabalhadores, representantes de instituições de ensino com cursos na área da saúde e do controle social no SUS, que participam dos processos de integração Ensino-Serviço e comunidade. Os dados foram coletados durante as intervenções e realização da Oficina com tema central Educação Permanente em Saúde, no período de abril a outubro de 2023, o que possibilitou identificar o perfil desses participantes e suas percepções sobre a PNEPS, além de contribuir na implantação da CIES Regional de Imperatriz/MA. Como produto foi elaborado uma cartilha de Orientações sobre como implantar um CIES Regional. Os resultados apontam para algumas fragilidades em relação ao domínio de alguns conteúdos da PNEPS pelos participantes da pesquisa e para importância de capacitar a força de trabalho dos SUS em relação às ferramentas para operacionalização da EPS. Espera-se que os resultados desta pesquisa possam subsidiar estratégias para o fortalecimento da Educação Permanente em Saúde no Estado do Maranhão, assim como para instituição das CIES em todas as Regiões de Saúde.
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Permanent Health Education (EPS), as a training and development strategy for workers for the Unified Health System (SUS), was established as a policy in 2004, through ordinance no. 198, and redefined by ordinance no. 1. 996 of 2007. It aims to contribute to the necessary transformation of work processes and health practices, in accordance with the principles of decentralization of the SUS, which define guidelines and strategies for the implementation of the National Policy for Permanent Education in Health ( PNEPS), establishing the Permanent Teaching-Service Integration Commissions (CIES) as permanent bodies that participate in the formulation, conduct and development of PNEPS. In this sense, this research aimed to contribute to the process of implementing the Permanent Commission for Teaching-Service Integration (CIES) in the Imperatriz health region, aiming to strengthen the National Policy for Permanent Health Education (PNEPS) in the state of Maranhão. . This is an Action Research with an evaluative study, whose theoretical framework is based on the assumptions of PNEPS. The subjects participating in this research were managers, workers, representatives of educational institutions with courses in the area of health and social control in the SUS, who participate in the Teaching-Service and community integration processes. The data were collected during the interventions and the workshop with the central theme Permanent Education in Health, from April to October 2023, which made it possible to identify the profile of these participants and their perceptions about PNEPS, in addition to contributing to the implementation of CIES Imperatriz/MA Region. As a product, a Guidance booklet was created on how to implement a Regional CIES. The results point to some weaknesses in relation to the mastery of some PNEPS contents by research participants and the importance of training the SUS workforce in relation to the tools for operationalizing EPS. It is expected that the results of this research can support strategies for strengthening Permanent Health Education in the State of Maranhão, as well as for the establishment of CIES in all Health Regions
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RENATA FREIRE DO NASCIMENTO
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EDUCAÇÃO PERMANENTE PARA OS TRABALHADORES DO COMPLEXO ESTADUAL DE REGULAÇÃO NO SUS POTIGUAR: UM ESTUDO SÓCIO-HISTÓRICO (2013-2022)
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Orientador : SHEILA SAINT CLAIR DA SILVA TEODOSIO
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MEMBROS DA BANCA :
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SHEILA SAINT CLAIR DA SILVA TEODOSIO
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RAFAEL RODOLFO TOMAZ DE LIMA
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RENATA SILVA SANTOS
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Data: 22/12/2023
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A pesquisa pretende analisar como a qualificação dos profissionais que atuam nos processos de trabalho no Complexo Estadual de Regulação tem sido objeto de discussões e deliberações da Comissão Intergestores Bipartite nos últimos 10 anos. Essa temática justifica-se pela necessidade de chamar a atenção dos gestores do SUS para a complexidade do trabalho dos reguladores, em um contexto de serviços insuficientes e debater a importância da qualificação desses profissionais, entendendo a Educação Permanente em Saúde como o suporte mais adequado para promover mudanças nas práticas a partir da problematização da realidade. Trata-se de estudo sócio-histórico com abordagem qualitativa, que utilizou o método da pesquisa documental como método fonte para a coleta de dados. A pesquisa permitiu compreender a problemática que envolve a implantação do Complexo Estadual de Regulação do Estado do Rio Grande do Norte, possibilitando a construção de linha do tempo com os principais acontecimentos relacionados ao processo. Os resultados demonstram que não se enfatiza Comissão Intergestores Bipartite a importância da qualificação dos profissionais que atuam nos processos de trabalho do Complexo Estadual de Regulação com foco na atuação profissional, mas sim na segurança do processo regulatório. É fato que os gestores fazem discussões focadas nos processos de trabalho, sem, no entanto, fazer qualquer avaliação se os profissionais que compõem as equipes desse setor possuem qualificação para executarem esses processos de trabalho. Espera-se que o estudo possa contribuir para que o Estado desenvolva seu plano de educação permanente em saúde para as equipes do Complexo Estadual de Regulação, incluindo as temáticas discutidas pelos gestores, junto com as necessidades identificadas pelos profissionais em seu fazer diário. Sugere-se que seja elaborada uma Política Estadual de Regulação buscando superar as fragilidades das regulamentações internas, em consonância com normativas nacionais.
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The research aims to analyze how the qualification of professionals who work in work processes at the State Regulation Complex has been the subject of discussions and deliberations by the Bipartite Intermanagers Commission over the last 10 years. This theme is justified by the need to draw the attention of SUS managers to the complexity of the regulators' work, in a context of insufficient services, and to debate the importance of qualifying these professionals, understanding Permanent Health Education as the most appropriate support for promote changes in practices based on the problematization of reality. This is a socio-historical study with a qualitative approach, which used the documentary research method as a source method for data collection. The research allowed us to understand the problems surrounding the implementation of the State Regulation Complex of the State of Rio Grande do Norte, enabling the construction of a timeline with the main events related to the process. The results demonstrate that the importance of the qualification of professionals who work in the Work processes of the State Regulation Complex with a focus on professional performance is not emphasized, but rather on the safety of the regulatory process. It is a fact that managers hold discussions focused on work processes, without, however, making any assessment whether the professionals who make up the teams in this sector are qualified to carry out these work processes. It is hoped that the study can contribute to the State developing its ongoing health education plan for the teams of the State Regulation Complex, including the themes discussed by managers, along with the needs identified by professionals in their daily work. It is suggested that a State Regulation Policy be drawn up seeking to overcome the weaknesses of internal regulations, in line with national regulations.
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