Referências: |
BECKNER, C. et alii. Language is a complex adaptive system: position paper. Language
Learning 59: 1, p. 1-26, Dec. 2009.
BYBEE, J. Language as a complex adaptive system: the interaction of cognition, culture and
use. In: BYBEE, J. Language, usage and cognition. Cambridge: CUP, 2010, p. 194-221
_____. A functionalist approach to grammar and its evolution. Evolution of
communication, v. 2, n. 2, 1998. p. 249-278.
FURTADO DA CUNHA, M. A.; BISPO, E. B. Relações sintático-semânticas da oração. In:
PALOMANES, R.; BRAVIN, A. M. Práticas de ensino de português. São Paulo: Contexto,
2012, p. 143-164.
FURTADO DA CUNHA, M. A.; BISPO, E. B.; SILVA, J. R. Linguística funcional centrada no
uso: conceitos básicos e categorias analíticas. In: CEZARIO, M. M.; FURTADO DA CUNHA,
M. A. Linguística centrada no uso: uma homenagem a Mário Martelotta. Rio de Janeiro/
Cataguases-MG: FAPERJ/Mauad (no prelo).
GIVÓN, T. Sintaticização: Do discurso para a sintaxe a gramática como estratégia de
processamento. In: _____. A compreensão da gramática. Trad. de Maria Angélica Furtado
da Cunha, Mário Eduardo Martelotta e Filipe Albani. Natal: EDUFRN, 2011, p. 299-336.GOLDBERG, A. E. Patterns of experience in patter
GOLDBERG, A. E. Patterns of experience in patterns of language. In: TOMASELLO, M.
(Ed.). The new psychology of language. New Jersey: Lawrence Erlbaum, 1998. p.
203-217.
HOPPER, P. J. Emergent grammar. In: TOMASELLO, M. (Ed.). The new psychology
of language. New Jersey: Lawrence Erlbaum, 1998. p. 155-175.
MARTELOTTA. M. E. Funcionalismo e cognição. In: X Seminário do Grupo Discurso &
Gramática. Anais... Natal: UFRN, 2005.
_____. Mudança linguística: uma abordagem baseada no uso. São Paulo: Cortez, 2011.
SALOMÃO, M. M. M. Gramática das construções: a questão da integração entre sintaxe
e léxico. In: Veredas revista de estudos linguísticos. v. 6. n. 1, p. 63-74. Juiz de Fora,
MG: UFJF, jan/jul 2002. Disponível em:
http://www.ufjf.br/revistaveredas/files/2009/12/cap042.pdf)-. Acesso em fev. 2012.
SILVA, J. R. Aspectos mórficos e semântico-pragmáticos do grau: uma proposta de
contribuição ao ensino de português. (no prelo)
TOMASELLO, M. Introduction: a cognitive-functional perspective on language
structure. In: _________. (ed.). The new psychology of language: cognitive and
functional approaches to language structure. New Jersey: LEA, 1998. p. vii-xxiii
|